Tribe: On Homecoming and Belonging door Sebastian Junger

De cursieve tekst hieronder is afkomstig van een boekbespreking door  in The Guardian van zondag 26 Juni 2016.

Director and journalist Sebastian Junger talks about the film "Which Way Is The Front Line From Here? The Life and Time of Tim Hetherington" during the Sundance Film Festival in Park City, Utah, January 21, 2013. REUTERS/Jim Urquhart (UNITED STATES - Tags: ENTERTAINMENT MEDIA) - RTR3CRI8
Director and journalist Sebastian Junger talks about the film “Which Way Is The Front Line From Here? The Life and Time of Tim Hetherington” during the Sundance Film Festival in Park City, Utah, January 21, 2013. REUTERS/Jim Urquhart

Junger claims that “modern society has almost completely eliminated trauma and violence from everyday life”. The blitz is frequently cited as a time when stoical Britons “pulled together” in defence of their way of life.

Junger makes use of the highly influential work of the sociologist Charles Fritz. In the 60s, Fritz defined disaster as “an event, concentrated in time and space” that disrupts social structures and places communities in danger. He argued that disasters create a “community of sufferers”, because they force people to establish strong social bonds in order to survive.

Near the beginning of Tribe, Junger asks: “How do you become an adult in a society that doesn’t ask for sacrifice? How do you become a man in a world that doesn’t require courage?” I am tempted to remind Junger that sacrifice and courage are necessary in many fields of life, from parenting to volunteering in refugee camps.

Burke is uiterst kritisch over de stellingen van Junger en stelt dat hij nostalgisch is naar een samenleving die nooit geweest is.

De thema’s die Junger aansnijdt vertonen echter veel overeenkomst met het bombardement van Rotterdam en dat van de razzia waarbij op 10 november 1944 52.000 mannen werden gedeporteerd om slavenarbeid te verrichten in Nazi Duitsland. Het verschil met de situatie die Junger schetst is dat, inplaats van thuis te komen en overbodig te zijn zoals bijvoorbeeld de oorlogsveteranen van de VS, de razziaveteranen hard aan de slag moesten voor de Wederopbouw, een periode die in zekere zin om zelfopoffering vroeg en de gemeenschap opnieuw binden werkte door het gezamenlijk streven.

In het boek van Junger wordt gesteld dat de Welvaartsstaat van de VS de samenhang kapot maakt en dat hebzucht en persoonlijke winst van zakenlieden en politici er zelfs voor kunnen zorgen dat Amerika zichzelf kan beschadigen. Dit boek kwam uit vlak voor de verkiezingen in november 2016 en is in feite een pleidooi om een inspanning te leveren voor het idee gemeenschap, een inspanning die niet gratuit mag zijn maar risico’s met zich mee moet brengen om effectief te zijn.

seb-junger-tribe

Wordt de vergaderplek van het Bazenbondje ook een coorporatieve vereniging?

Het stamlokaal van verenging Ons Belang staat te koop. Op deze plek zijn veel vergaderingen van het Bazenbondje gehouden, het maakt daardoor deel uit van het erfgoed van de vereniging. Als de nieuwe koper van het cafe een woonhuis maakt is dat zeker een verarming voor de vereniging en en voor de buurt. Vandaar een gezamenlijk initiatief van buurtbewoners om het cafe te kopen. Een nieuw hoofdstuk in de Kroniek van een Bazenbondje breekt aan.

Co-operatief erfgoed binnen een lokale gemeenschap

De lokale krant de Echo besteedde op 9 november 2016 aandacht aan de verenigingen Ons Belang en Gedenkt te Sterven.

Deze organisaties hebben de co-operatieve beweging van Nederland genomineerd voor de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Efgoed van Unesco Nederland. Het is heel treffend dat deze grassroots organisaties dit belangrijke nieuws bekend maken binnen de gemeenschap waar ze ook uit voort zijn gekomen. Ons Belang, een Broodfonds avant la lettre bestaat sinds 1905 en Gedenkt te Sterven, een uitvaartverzekering, is opgericht in het jaar 1828.

echo

Wat het Verzet uit WOII te maken heeft met bescherming van Data.

Op donderdag 10 november vindt er een zeer speciale publiekspremière plaats van de spannende thriller img_2409Snowden. Na afloop van de voorstelling is er via live video verbinding een Q&A met de echte Edward Snowden vanuit Rusland!

De focus van de Q&A ligt op het onderwerp online privacy. Snowden wordt in 2013 wereldwijd bekend nadat hij geheime documenten over spionageactiviteiten van de Amerikaanse veiligheidsdienst NSA naar de media lekt. Om die reden loopt momenteel een FBI-arrestatiebevel tegen hem uit, waardoor de klokkenluider in Rusland verblijft. (Bron Pathe Bioscopen, 9 november 2016).

scan1944. Ook de klerk van de politie-administratie en zijn chef W.J.A. de Jager zetten een belangrijke stap. Zij doken onder toen Knook op 2 november 1944 te maken kreeg met een opdracht die afkomstig was van kolonel Boelstra.

Die verordonneerde namelijk dat er een lijst opgesteld moest worden met namen van Schiedamse politieambtenaren die in aanmerking kwamen voor de gehate Arbeidsinzet. Knook moest dat bevel uitvoeren en had het er moeilijk mee. Hij raadpleegde zijn chef de Jager en ook die vond het een onmogelijke taak. Beiden namen toen het besluit daar niet aan mee te werken en onder te duiken. Ze verschenen niet meer op het bureau nadat ze eerst een deel van de politieadministratie hadden meegenomen. Jan Knook dook onder en ook de Jager verdween spoorloos. ze werden niet door de Duitsers gevonden. (Bron: Schaduwen over Schiedam, gebeurtenissen en belevenissen tijdens de bezettingsjaren 1940-’45, uitgave Fonds Historische Publicaties Schiedam i.s.m. Historisch Archief Schiedam).

In archieven, mail en telefoonbestanden van burgers wordt regelmatig ingebroken door spionagediensten als de CIA en NSA. Ook andere grootmachten doen daar aan mee. Wikileaks en de onthullingen van Edward Snowdon maken duidelijk dat dat op grote schaal gebeurt.

De overeenkomst tussen de Nazis uit 1944 en de Amerikanen van nu lijkt vergezocht. Het gevaar van repressie ligt echter wel op de loer. Het probleem is namelijk dat veel overheden niet democratisch accountable willen zijn voor hun onderzoeksactiviteieten. De VS is via de NSA al overgegaan tot maatregelen als het onder druk zetten van instanties als Google en Facebook. Deze worden gedwongen om hun gegevens af te staan. Gegevens van Mail en telefoon worden ook afgetapt, wereldwijs. Misschien wordt het tijd om te zeggen, samen met  W.J.A. de Jager en vele anderen uit die tijd, dat inzage in persoonlijke gegevens en bedrijfsmatige data niet zonder meer toegestaan kan worden. De geschiedenis wijst uit dat het verstandig is om archieven en data te beschermen. Om over het recht op vrijheid en privacy maar niet te spreken.

Over de gevolgen van het onderduiken van W.J.A. de Jager.

De vrouw en zeven kinderen van W.J.A. de Jager werden, na het verdonkeremanen van de politiearchieven, regelmatig gepest door de Duitsers, die hem graag te pakken wilden nemen. Om represailles te ontlopen is het gezin, verspreid over verschillende gezinnen, ondergedoken. Op de dag van de Razzia van Rotterdam, op 10 november 1944, verbleef de 17-jarige zoon van W.J.A. de Jager, Wim, in het huis van een vriend, Frans Mineur. De vader van Frans besloot tegemoet te komen aan het bevel van de Duitsers, Frans moest maar gaan. Wim had daardoor ook geen onderdak meer en ging, ten arren moede, met zijn vriend Frans op pad naar de schuiten die ze via Wezep naar Duitsland zouden brengen.

Kijk ook op: https://easy.dans.knaw.nl/ui/datasets/id/easy-dataset:57456